Hondas ikoniske Fireblade har utviklet seg til å bli en fantastisk sportsmotorsykkel på 999,9 kubikk etter at den ble introdusert i 1992. Honda Racing Corporation har vært sterkt involvert i utviklingen av den helt nye SP-utgaven. Fireblade SP lener seg tungt på motor- og chassis-teknologi fra den «gatelovlige MotoGP-maskinen», RC213V-S.
Garage Collection team takker for muligheten til å ta bilder.
Den aerodynamiske utformingen er hentet fra MotoGP-sykkelen RC213V og Fireblade SP er helt ny fra scratch – når det gjelder motor, styring og aerodynamikk. SP-versjonene ble lansert i 2014, hvor meldingen fra ledelsen var tydelig: Ta en Fireblade og gjør den lettere, raskere og bedre. Det ble åpenbart godt mottatt, for dette har de fortsatt med, inkludert for årets modell. Fireblade SP byr på godsaker som quickshifter, Öhlins-dempere fra øverste hylle, Brembo-bremser og aerodynamiske egenskaper hentet fra MotoGP-amaskinen RC213V. Alt klargjort for skikkelig racing.
Eier forteller at det trolig er eneste i Norge med denne fargekombinasjonen. Sykkelen fremstår som anonym, men her skal man ikke undervurdere. Noen tekniske data: * 201 kg * 217 hk * 113 Nm * Brembo Stylema bremsekalipere (330 og 220 mm bremseskiver) * Öhlins semiaktive støtdempere * Aluminiumsramme (TwinTube) * 2-kanals ABS (6-akset IMU) * HESD styredemper * Akrapovic helanlegg * Quickshifter * 16.1 L tank * LED-lamper * Elektronisk, nøkkelfritt tenningssystem * 5″ TFT-display
Kilde: kellox.no/product/honda-cbr1000spl-red-r380/